Masz przyczepkę? Jeśli tak, to prawdopodobnie chociaż raz zdarzyło Ci się holować ją po zmroku i wiesz, że w takich warunkach widoczność to podstawa. Aby się o tym przekonać, wystarczy minąć nocą jakikolwiek nieoświetlony obiekt. W tym kontekście odblaski do przyczepki to nie fanaberia ani dodatek dla perfekcjonistów, ale must have każdego, kto ciągnie za sobą sprzęt na kołach.
Masz przyczepkę? Jeśli tak, to prawdopodobnie chociaż raz zdarzyło Ci się holować ją po zmroku i wiesz, że w takich warunkach widoczność to podstawa. Aby się o tym przekonać, wystarczy minąć nocą jakikolwiek nieoświetlony obiekt. W tym kontekście odblaski do przyczepki to nie fanaberia ani dodatek dla perfekcjonistów, ale must have każdego, kto ciągnie za sobą sprzęt na kołach.
Spis treści
Obowiązek czy zdrowy rozsądek?
Odpowiedź jest krótka i nie wymaga debaty: i jedno, i drugie. Posiadanie odblasków jest, po pierwsze, obowiązkowe, bo wymagane prawnie. Nie masz – licz się z mandatem lub, co gorsza – i tutaj drugi argument, czyli bezpieczeństwo – ryzykiem wypadku. Zgodnie z przepisami odblaski montowane powinny być z przodu (białe), na bokach (żółte) oraz oczywiście z tyłu (czerwone).
Taki podział nie wziął się znikąd. Każdy kolor ma swoje miejsce i funkcję, a ich odpowiednie rozmieszczenie pozwala innym uczestnikom ruchu zorientować się, z której strony widzą pojazd. Mówiąc krótko: nie zgadują, tylko reagują.
Jak dobrać odblaski do przyczepki?
Zgodnie z polskim prawem w odblaski do przyczepki są obowiązkowe, gdy jej masa całkowita przekracza 0,75 tony. Dotyczy to większości przyczep. W kontekście doboru warto kierować się kilkoma kryteriami.
Pierwszym są zalecenia producenta – dobieranie produktu zależnie od rodzaju przyczepki, przestrzeni montażowej, dopasowanie wymiarów itp. Drugie kryterium to sposób montażu odblasku. Na rynku znajdziesz elementy, które można przykręcić, zamocować taśmą czy tzw. odblaski-naklejki. Najtrwalszy jest pierwszy typ i to on powinien zwrócić Twoją uwagę. Trzecie kryterium to zgodność z przepisami – sprawdź, czy odblask ma homologację, zapoznaj się też z renomą producenta oraz stosuj się do poniższych zasad.
Montaż zgodny z przepisami – co, gdzie i dlaczego?
Zgodnie z przepisami każda przyczepa poruszająca się po drogach publicznych musi być wyposażona w odblaski w odpowiednich miejscach.
- Z tyłu montuje się dwa trójkątne czerwone odblaski rozmieszczone nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu i nie bliżej siebie niż 600 mm.
- Przednie (białe) odblaski powinny być zamocowane analogicznie, w tych samych granicach odległości i wysokości (250–900 mm nad ziemią).
- Na bokach przyczepy wymagane są odblaski żółte, a ich rozmieszczenie zależy od długości pojazdu. Najmniej jeden powinien znaleźć się w środkowej jednej trzeciej długości przyczepy, a najbardziej wysunięte nie mogą być dalej niż 3 metry od przodu i 1 metr od tyłu.
Odległość między sąsiadującymi odblaskami bocznymi nie może przekraczać 3 metrów, chyba że konstrukcja zmusza do odstępstwa — wtedy dopuszczalne są 4 metry.
Kiedy wymienić odblaski?
Zasada jest prosta: jeśli odblask nie odbija światła (nie świeci) lub robi to niedostatecznie (świeci zbyt słabo), to czas na wymianę. Jeśli powierzchnia jest zmatowiała, porysowana, albo co gorsza — oderwana i dynda smutno na jednej śrubce, nie licz na to, że spełni swoją funkcję. Odblask ma odbijać światło, a nie wspomnienia dawnych, lepszych czasów. Aby uniknąć tych i podobnych nieprzyjemności, najlepiej sięgać po produkty doświadczonych i renomowanych marek, np. Unitrailer.