grudzień 06, 2021

Powstawanie oraz początki kolei w Suchej i na Podbabiogórzu

Rok 1884 jest ważną datą w historii Suchej i całego regionu. Wtedy została otwarta Galicyjska Kolej Transwersalna, a także odnoga jej w kierunku Skawiny. W którym roku rozpoczęła się budowa linii galicyjskiej, jak przebiegała inwestycja oraz kiedy na stację w Suchej i Makowie wjechał pierwszy „nieoficjalny” pociąg?

  • W październiku 1882 roku rozpoczęło się budowa Galicyjskiej Kolei Transwersalnej
  • W maju 1884 roku na stacje kolejowe w Suchej i Makowie wjechał pierwszy pociąg
  • W grudniu 1884 otwarto linię kolejową Żywiec – Sucha – Chabówka – Nowy Sącz, a także linię Skawina – Sucha
  • Więcej ciekawostek z historii Suchej i Podbabiogórza możecie znaleźć w zakładce Historiana stronie głównej portalu Sucha Info.

W roku 1881 na Dwór Cesarski wniesiono ustawę o budowie Kolei Transwersalnej na trasie Czadca – Żywiec – Sucha – Chabówka – Nowy Sącz. Cesarz Franciszek Józef pod koniec grudnia tego samego roku wyraził zgodę na budowę linii kolejowej z Suchej w kierunku Oświęcimia i w stronę Czadcy przez Żywiec. Prace miały się rozpocząć w 1882 roku. W powstaniu Galicyjskiej Kolei Tranwersalnej duży  interes mieli żywieccy Habsburgowie. Doprowadzili do tego, że ostatecznie linia kolejowa została poprowadzona przez Hucisko, Kurów i Lachowice a nie przez Ślemień czy Kuków.

Spośród pięciu ofert, które wpłynęły na przetarg, wybrano najtańszą, złożoną przez konsorcjum Karl Baron von Schwarz Knaur & Gross, Liwenfeld’s Witwe & Company. Za wybudowanie tej linii zaoferowali  zryczałtowaną cenę 20 984 000 florenów. W przypadku zastosowania mostów drewnianych cena by spadła do 20 284 000 florenów.

25 Lipca 1882 roku nastąpiło przekazanie placu budowy. Wybrano również lokalizacje stacji kolejowych na linii. W naszym regionie. stacje miały zostać wybudowane w Hucisku, Lachowicach, Suchej, Makowie, Osielcu i Jordanowie. 17 Października 1882 roku w miejscowości Sporysz (obecnie część Żywca) miała miejsce uroczystość rozpoczęcia budowy Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.

Pomimo ciężkich warunków terenowych, budowa tak długiego odcinka torów przebiegała wręcz w ekspresowym tempie, a to dzięki dużej ilości robotników. Jak informowała prasa, w maju 1883 roku przy budowie linii kolejowej Żywiec – Nowy Sącz pracowało 2853 robotników oraz 320 koni.

21 Maja 1884 roku, na stacje kolejowe Suchej i Makowa wjechał od strony Żywca pierwszy pociąg. Był witany przez licznie zgromadzonych ludność. Miesiąc później Galicję nawiedziła powódź „Świętojańska”, która na całej linii transwersalnej uszkodziła nasypy i mosty. Opóźniło to o dwa miesiące oddanie do użytku całej kolei transwersalnej. 

Artykuł w "Gazecie Lwowskiej" z 23 maja 1884 roku o przyjeździe pierwszego pociągu do Suchej i Makowa / Źródło: Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa  

16 Grudnia 1884 roku oficjalnie otwarto dla ruchu pasażerskiego kolej z Żywca przez Suchą, Chabówkę do Nowego Sącza. Otwarto również stacje w Hucisku, Lachowicach, Suchej, Makowie oraz Jordanowie. Stacja kolejowa w Osielcu została udostępniona pasażerom nieco później.

Linia ze Skawiny do Suchej została otwarta dla ruchu pasażerskiego kilka dni później. Stało się to 22 grudnia 1884 roku.

Kolej odmieniła Suchą. Dzięki węzłowi kolejowemu nastąpił szybki rozwój miasteczka, dzięki czemu w 1896 roku otrzymało ono prawa miejskie.  Warto dodać, że wielu mieszkańców Suchej znalazło zatrudnienia właśnie na kolei.

Czytaj także: Pierwszy elektryczny pociąg w Suchej Beskidzkiej 

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Ostatnio zmieniany czwartek, 27 maj 2021 18:02